No.31
matchar No.32:s slaglängd, men på något sätt lyckas den se mer slank ut, hukande närmare golvet – nästan kattaktig i sin grace. De eleganta pläterade handtagen som är infällda i en ellips bibehålls, liksom stränggallret som tillåter enorma mängder luft att explodera in i ditt rum utan att skapa oljud som tyggaller kan. No.31 har den kurvlinjära radien till sidoväggarna som definierar både dess prestanda och dess karaktär. Men minskningen av visuell och faktisk tredimensionell fysisk massa är anmärkningsvärd. Nr 31: när det bästa ska levereras på ett mindre utrymme.
No.31 tillåter samma vertikalt staplade linjeuppsättning som den ultimata No.32. Det ger en transformativ prestanda som ingen konkurrent har kunnat. För dem som har letat efter den ultimata musik- och teaterupplevelsen, låser Line Arrays upp den sista dimensionen av systemreproduktion. Audiofiler har jagat tredimensionellt ljud i flera år, men de har missat det enkla faktum att bildens höjd – inte djupet – är den felande länken. Genom att skapa produkter som är designade för att staplas 3 (eller i exceptionellt höga rum, 5) enheter högt samtidigt som de behåller individuell delningsfilter och får kontroll över varje subwoofer i arrayen, har REL skapat ett mästerverk som äntligen levererar vad de mest erfarna audiofilerna har varit jagat de senaste 40 åren.
Fjärrkontroll
Ta kontroll över din No.31 genom att ta tag i REL Reference Remote Control. Du kommer omedelbart att slås av den perfekta passformen i din handflata, resultatet av noggrann eftertanke och många generationer av trial-and-error-anpassningar under prototyputvecklingen. Den andra reaktionen på det är medvetenheten om dess massa, som förmedlar dess kvalitet, beständighet och oföränderlighet. Det säger dig, ”Jag är en sak av substans, av kvalitet. Var uppmärksam, vad du gör härnäst spelar roll.” Om du har ägt en REL tidigare (och hela 90 % av Rel Reference-ägarna är), finns alla välbekanta kontroller precis till hands, precis där du vill ha dem. Hög (eller låg om du använder aktiva högtalare) nivåförstärkning sitter bekvämt till höger, delningen vilar i mitten och .1/LFE-förstärkningen är avstängd till vänster.
Nedan finns tre vippomkopplare i metall som hanterar de kritiska inställningsfunktionerna. Fjärrkontrollens på/av-knapp är längst ner. Den är både så ur vägen som möjligt och förblir på när den väl slås på och används under installationen utan att oavsiktligt stängas av. I mitten sitter faskontrollen. Detta används endast initialt för att bestämma rätt 0 eller 180 graders fas. Dessutom tillåter toppåtkomsten till Dual Parametric EQ-märkt med A och B den plattaste, djupaste basen och, i andra änden av basfrekvenserna, finjustering av delningsbeteendet. Detta ger dig den perfekta blandningen av subwoofer till huvudhögtalare och alla rester av rumsgenererad boom och resonans kan försiktigt trimmas bort.
REL:s referensfjärrkontroll påminner dig om den perfekta butlern – alltid oklanderlig, oumbärlig när den kallas, och sedan tyst ställ åt sidan tills en framtida tidpunkt då kanske tillägg eller ytterligare förbättringar av ens system ytterligare kräver dess tjänster.